ساماندهی و بهسازی محله سردار قزوین

پایان نامه
چکیده

همجواری محله با بافت مرکزی شهر وجود عناصر شاخص شهری همچون بنای امامزاده سلطان محمد حسین ، مسجد مدرسه سردار و ... و همچنین امکانات بالقوه اقتصادی اجتماعی ، ضرورت ارائه این طرح را نشان می دهد . ارائه راهکارهای مناسب برای بهسازی بافت های فرسوده ، تعیین الگوهای منطقی ساخت و ساز ، تعریف دسترسی ها و تعیین کاربری های جدید با توجه به نیازهای امروزی ساکنین با تاکید بر حفظ ارزش ها و یگانگی بالقوه بافت هدف اصلی این طرح می باشد . مشکلات موجود در محله عمدتاً عبارتند از : تخریب بخشی از محله ، و فرسودگی بناهای تاریخی ، رها شدن قسمتی از محله از سوی ساکنین در دراز مدت که باعث ویرانی و فروپاشی این بافتها شده است . در این رساله سعی شده با شناسایی محدودیت ها و امکانات موجود در محله ، یافتن عناصر تاثیر گذار بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بافت ، شناسایی فضا و عوامل شکل دهنده فضا و قابل انطباق ساختن فضاها با نیازهای روز تا حدودی به شیوه مناسبی برای بازسازی و باز زنده سازی بافت تخریب شده و برقراری ارتباط بین بافت های فرسوده شهری و مناطق مجاور تاثیر متقابل این بافت ها بر یکدیگر همچنین با بررسی گونه های مختلف در بافت تاریخی در مرحله نخست به شناسایی واژگان تشکیل دهنده شهر قزوین رسید و همچنین با به کارگیری آنها در محله فضای کالبدی قدیمی از شهر قزوین را در مقیاس کوچک زنده کرد . ارائه راهکارهای مناسب برای بهسازی بافت های فرسوده ، تعیین الگوهای منطقی ساخت و ساز ، تعریف دسترسی ها و تعیین کاربری های جدید با توجه به نیازهای امروزی ساکنین با تاکید بر حفظ ارزش ها و یگانگی بالقوه بافت هدف اصلی این طرح می باشد .

منابع مشابه

بهسازی محله عودلاجان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

بهسازی محله عودلاجان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

امکان سنجی به‌کارگیری رهیافت‌های توانمندسازی و بهسازی در ساماندهی سکونت-گاه‌های غیررسمی (نمونه مطالعاتی: محله چمن کرمانشاه)

باگسترش روزافزون شهرنشینی و برخلاف توسعه تکنولوژی و تدابیر مدیریتی روزبه­روز معضلات شهری افزایش می­یابد. یکی از زمینه­های ناپایداری شهری به­ویژه درکشورهای درحال ‌توسعه، گونه­ای از سکونت با مشکلات فراوان و موسوم به­ اسکان­ غیررسمی است. فشارها و تهدیدهای این نوع سکونت برمحیط و کالبد شهری را اگر باخطرات ناشی از ناپایداری کالبدی، که تهدیدی جدی برای ساکنان و سایر شهروندان می­باشند را در نظر بگیریم ل...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023